1. YAZARLAR

  2. Esra Aran

  3. Demir eksikliği anemisi
Esra Aran

Esra Aran

Köşe Yazarı
Yazarın Tüm Yazıları >

Demir eksikliği anemisi

A+A-

İnsan vücudunda ortalama 4 gr demir vardır. Biyolojik açıdan oldukça önemlidir. Yetersizliğinde ciddi sağlık problemlerine neden olur. 

Erişkin erkek ve kadın her gün 1 mg demir kaybediyor. Bu adet kanaması döneminde 2 mg, hamilelik döneminde 3 mgdır. 

Vücudun günlük yitirdiği demiri,  besin ile alınan demir ile kompanse edilemediği zaman ortaya çıkan anemiye Demir eksikliği Anemisi denir. 

En sık görülen anemi çeşididir. 

En çok kadınlarda görülür. 

Yapılan çalışmalara göre görülme olasılığı erkeklerde %3, kadınlarda %20, hamilelerde % 50 dir. 

Demir eksikliği anemisinin nedenleri

Demir açısından fakir besinlerle beslenme 

Demirin emilim bozukluğu 

Kronik kanamalar

Sürekli aspirin kullanmak 

Çoğul gebelik 

Belirtileri 

Sürekli hastalanmak 

Olmadık ortamlarda üşümek 

Bazı kişilerde çabuk yorulma 

Bazıları toprak yemek 

Çarpıntı 

Nefes darlığı 

Vücut içerisindeki günlük eksilen demiri size sunacağım beslenme önerileri ile dengeleyebilirsiniz. 

100 gr besindeki demir ve emilim miktarları 

100 gr dalak 15 mg demir içerir.  5 mg emilir.

100 gr ciğer 9 mg demir içerir. 3 mg emilir.

100 gr kırmızı et 4 mg demir içerir. 1 mg emilir. 

2 adet yumurta 3 mg demir içerir. 0,45 mg demir emilir. 
 
Beslenme önerileri 

Demir içeren besinlerin yanında yeşil salata veya meyve tercih ederseniz demir vücuda giriş yapar. Ama yanında ayran- yoğurt- cacık ve hemen akabinde çay tercih ederseniz, emilim gerçekleşmez. 

Ekmek tercihinde lavaş, yufka ve kepek ekmek yerine ekşi maya veya tatlı maya ekmeği tercih edilmelidir. 

Lif oranı yüksek bir besinle demir içeriği yüksek besini aynı anda tüketmek, demirin vücuttan atımını hızlandırır. 

Yemek pişirirken seramik veya demirdöküm tencere veya tava kullanmalısınız. Çelik tencere kullanmayınız. 

Sonuç olarak, her gün gerçekleşen demir kaybını seçtiğiniz besinler, doğru eşleşme ve pişirme yöntemleri ile dengeleyebilirsiniz. Sağlıklı ve dengeli beslenme tüm diğer besinler gibi demir alımı da artacağından kendinizi daha zinde hissetmenize yardımcı olur. Ciddi kansızlık durumunuz varsa ilaç tedavi protokolü ve beslenmeyi hayatınızın merkezi haline getirmeniz gerekir. 
 
BEDENİNE SAHİP ÇIK  

Önceki ve Sonraki Yazılar