MEB Bütçesi yeterli değil!

MEB Bütçesi yeterli değil!

Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde, Plan ve Bütçe Komisyonu bakanlıkların 2020 bütçesini görüşmeye başladı.

Her yıl bütçeden en büyük payı alan Milli Eğitim Bakanlığının bu yıl ikinci sıraya gerilediği gözlendi. 

“Bütçeden Aldığı Pay Sorunları Çözmez”

MEB bütçesinin 2019 yılında 113 milyar 813 milyon TL olduğunu söyleyen Anadolu Eğitim Sen (AES) İzmir İl Başkanı Adnan Sarısayın, 2020 yılında geçen yıla göre 12 milyar TL artış olduğunu ancak bunun da eğitimin sorunlarını çözmekten uzak olduğunu dile getirdi. Sarısayın, “Geçtiğimiz yıl 113 milyar ile bütçeden en fazla payı alan bakanlık, bu yıl 125 milyar TL ile ikinci sıraya gerilemiştir. Bu da eğitimin sorunlarının bir süre daha devam edeceğinin işaretidir.  MEB bütçesinin rakamsal olarak arttığı görülse de, eğitimin sorunlarını çözecek yatırım bütçesi artışı gözlenmemektedir. Bütçenin %84 ‘lük çok büyük bir kısmı zorunlu personel giderlerine ayrılırken sadece % 8’i mal ve hizmet alım giderlerine ayrılmıştır. Yani yatırıma olan pay azdır, eğitimin ve eğitimin sorunlarını çözmekten uzaktır. Yatırımı azaltarak verimi yükseltmek mümkün değildir” diye konuştu. 

Öğretmen Açığını Kapatacak Atamalar Yapılmalı

Eğitim-öğretimde geçtiğimiz yıl 80 binin üzerinde ücretli öğretmenin görev yaptığını belirten Adnan Sarısayın, sözlerine şu şekilde devam etti. “MEB ek ders ücreti karşılığında görev yapanları yeni atamalara tercih etmiştir. 100 binin üzerinde öğretmen açığı varken Ağustos ayında ataması yapılan 20 bin öğretmen açığı kapatmaya yetmiyor. MEB 2019-2020 eğitim-öğretim yılına ataması yapılan 20 bin öğretmenin 4-5 katı kadar ücretli öğretmenle başladı. Bu tablonun değişmesi için MEB öğretmen ihtiyacı kadar atama planlaması yapmalı ve bütçede buna pay ayrılmasını sağlamalıdır.”

Devlet Okullarına Öğrenci Sayısıyla Orantılı Bütçe Aktarılsın

Yeni eğitim-öğretim yılına pek çok okul binasının kırık dökük, şantiye halinde ve hijyenden yoksun olarak girdiğini ifade eden Sarısayın, okulların büyük çoğunluğunda yardımcı hizmetli sorunu olduğunu sözlerine ekledi. Sarısayın, “Kadrolu çalışanı bulunmayan okullar güvenlik ve temizlik işlerini İŞKUR’un okullar açıldıktan yaklaşık bir ay sonra göreve başlattığı çalışanlarca gideriyor. Zorunlu ve parasız olması gereken eğitimin veli bağışına, öğretmen fedakârlığına, idareci becerisine bırakıldığı anlaşılmaktadır. Her sene başında bağış alan okullara soruşturma açılacak denirken aynı zamanda da okulların ihtiyaçlarını gidermesi beklenmekte ve yeterli ödenek gönderilmemektedir. MEB Devlet okullarına öğrenci sayısına göre ödenek göndermeli, bütçeden bunun için gerekli paylar ayrılmalıdır” dedi. 

3600 Ek Gösterge Artık Hayata Geçmelidir

Dört meslek grubu için söz verilen 3600 ek göstergenin eğitim sektörünü de ilgilendirdiğine değinen AES İzmir İl Başkanı Adnan Sarısayın,  “On binlerce öğretmen emekli olabilmek için 3600 gösterge düzenlemesinin yasalaşmasını beklemektedir. 2020 bütçesinde ek gösterge düzenlemesi için pay ayrılmalıdır. Ancak yaptığımız araştırma sonucunda bu bütçenin de ona uygun olmadığını gözlemlemekteyiz. Bunun yanı sıra sözleşmeli öğretmenlik son bulmalı, bu soruna bir an önce çare aranmalıdır. Öğretmenliğin kadrolu-sözleşmeli olarak ayrılması kabul edilemez. Aynı işi yapıp farklı statülerde çalışmak mesleğimize zarar vermektedir. Birçok farklı sorunlara da yol açan sözleşmeli öğretmenlik uygulaması kaldırılmalı, bunun yerine özendirici, teşvik edici adımlar gerçekleştirilmelidir. Bütçeden çalışma güçlüğü çekilen bölgelerde çalışanlara teşvik verilmesi sağlanmalıdır.”

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.