MHP Karşıyaka İlçe Başkanlığı'ndan Karşıyaka Belediyesi açıklaması

MHP Karşıyaka İlçe Başkanlığı'ndan Karşıyaka Belediyesi açıklaması

MHP Karşıyaka İlçe Başkanlığı'ndan Karşıyaka Belediyesi 'ne sosyal tesis olarak devredilen taşınmazı, Belediyenin haksız ve hukuksuz şekilde kiralaması üzerine açıklamada bulundu.

Yapılan açıklama şu şekilde;

"Karşıyaka Belediyesi tarafından; belediyeye sahipleri tarafından sosyal tesis olarak kullanılmak üzere devredilen Mustafa Kemal Mahallesi Şehit Pilot Üsteğmen Osman Onur Özkaya Cd. No:8 Karşıyaka adresindeki taşınmazı, Karşıyaka Belediye Meclisinin 07.07.2020 tarih ve 90 sayılı kararı ile 10 yıllık intifa hakkının yüzde 96 hissesini, Karşıyaka Belediyesi’ne ait Kent Sosyal Tesis İşletmeleri A.Ş.’ye ayni sermaye olarak verilmesine karar verilmiştir. Bu defa Bin 420 m²'si kapalı alan olmak üzere 3 bin 800 m² alan üzerinde kurulu tesis Kent AŞ tarafından ihale edilmeksizin bir kamu tüzel kişiliğine ve bir şirkete piyasa fiyatının çok altında bir bedelle kiralanmıştır. Belediye Meclisi'nin mevzuata ve hukuka aykırı olarak aldığı bu karar ve sonrasındaki ihalesiz ve usulsüz uygulamalar, MHP Karşıyaka İlçe Teşkilatımız tarafından eleştirilerek, Belediye Başkanı Sayın Dr. Cemil Tugay'ın cevaplaması için konuyla ilgili sorular sorulmuş ve kamuoyunun bilgilendirilmesi istenmiştir. Burada teşkilatımızın amacı, ilçemizin ve hemşerilerimizin menfaatini gözetmektir. Ancak belediye başkanlığı kamuoyuna bir açıklama yaparak ihalesiz, hukuka ve mevzuata aykırı bu kararını ve uygulamasını savunmaya çalışmaktadır. Hatta yapılan açıklamada, kiralanan başka işletmelerle ilgili benzer eleştirilerin başka kanallardan da geldiği itiraf edilmiştir. Karşıyaka Belediye Başkanlığı tarafından yapılan basın açıklaması hukukçularımız tarafından titizlikle incelenmiş ve açıkça hukuka aykırılık ve peşkeş çekme yönündeki iddiamızın Sayın Belediye Başkanlığı tarafından yeterli düzeyde anlaşılamadığı üzülerek görülmüştür.

Bu nedenle, İzmir ilçe belediyelerinin benzer işlemleri hakkında daha önce tanzim olunan ve bir ihtar niteliği taşıyan Sayıştay Başkanlığı Denetim Raporları da göz önüne alınmak sureti ile; arkasında ısrarla durulan ilgili kararda direnmenin açıkça ihale kanununun etrafından dolanmak amaçlı suç işleme kastının bir yansıması olduğunu, kamuya ait imkan ve olanakları başkalarının menfaatine aktarmak amacından başka bir anlam taşımadığını öncelikle kamuoyuna ve Sayın Belediye Başkanlığı’na ayrıntısı ile açıklama ihtiyacının zorunluluğu hasıl olmuştur.

2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun “Kapsam” başlıklı 1’inci maddesinde belediyelerin satım, kira, trampa ve mülkiyetin gayri ayni hak tesisi işlerinin bu Kanunda yazılı hükümlere göre yürütüleceği düzenlenmiştir. Aynı Kanun’un “İlkeler” başlıklı 2’nci maddesinde ise ihalelerde açıklık ve rekabetin sağlanmasının esas olduğu hüküm altına alınmıştır. 2886 sayılı Kanun’un ilgili hükümlerinden de anlaşılacağı üzere belediyelerin gelir getirici nitelikteki işlerini, açıklık ve rekabet ilkelerini de sağlayacak şekilde 2886 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde ihale yolu ile yapmaları gerekmektedir. Karşıyaka Belediye Meclisi’nin Plan ve Bütçe ve Hukuk Komisyonu ortak raporu doğrultusunda alınan karar ile söz konusu taşınmazın, Kent Karşıyaka Sosyal Tesis İşletmeleri A.Ş.’ye 10 yıllık işletme hakkı ayni sermaye olarak sabit kira ve cirodan pay belirlenerek kiralandığı hususu Sayın Belediye Başkanı tarafından açıklanmıştır.

5216 sayılı Büyükşehir Belediye Kanunu’nun 26’ncı maddesinde, büyükşehir belediyelerinin mülkiyeti veya tasarrufundaki bazı işletmelerin belediye şirketlerine, 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu hükümlerine tabi olmaksızın belediye meclisince belirlenecek süre ve bedelle işletilmesini devredebileceği hüküm altına alınmış olmasına rağmen, 5393 sayılı Kanun’a tabi belediyeler için böyle bir düzenleme yapılmamış, belediyenin tasarrufu altındaki yerlerin devrine ilişkin bir hükme yer verilmemiştir. Kaldı ki 5216 sayılı Kanun kapsamında bu yerlerin belediye şirketlerince üçüncü kişilere devrinin dahi 2886 sayılı Kanununa tabi olduğu yasa metninde açık olmasına rağmen; Sayın Belediye Başkanlığı’nın hangi ileri görüşlü plan ve gaye çerçevesinde alt kira hakkını da bu hukuka aykırı sözleşmeye dahil ettiği

merak uyandırıcıdır. Dememiz odur ki; sözümüzün arkasındayız çünkü bunun anlamı açıkça peşkeş çekmektir. Şöyle ki;

Karşıyaka Belediyesi tarafından 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümlerine istinaden şirkete ayni sermaye olarak konulan bahsi geçen işletme hakkı niteliğindeki işlemler, 2886 sayılı Kanun hükümlerinin devre dışı bırakılması sonucunu doğurmakta olup bu tür işletme hakkının kiralanması niteliğindeki işlemlerin, 2886 sayılı Kanunu hükümleri çerçevesinde ihale yolu yapılması gerekmektedir.

6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 127’nci maddesi kapsamında belediyenin mülkiyetinde bulunan taşınır ve taşınmaz mallarını, sermayesinin büyük çoğunluğuna sahip olduğu anonim şirkete ayni sermaye olarak koymasında Türk Ticaret Kanunu hükümleri açısından bir beis olmadığı bizim tarafımızdan da kolaylıkla anlaşılmaktadır.

Ancak Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 127’nci maddesinde; “Mahalli idareler; il, belediye veya köy halkının mahalli müşterek ihtiyaçlarını karşılamak üzere kuruluş esasları kanunla belirtilen ve karar organları, gene kanunda gösterilen, seçmenler tarafından seçilerek oluşturulan kamu tüzelkişileridir” denilerek mahalli idarelerin tanımı yapılmış olup belediyelerde mahalli idarelerin arasında sayılmıştır. 5393 sayılı Belediye Kanununda ise belediye; belde sakinlerinin mahallî müşterek nitelikteki ihtiyaçlarını karşılamak üzere kurulan ve karar organı seçmenler tarafından seçilerek oluşturulan, idarî ve malî özerkliğe sahip kamu tüzel kişisi şeklinde tanımlanmıştır.

Anayasa ve 5393 sayılı Kanun hükmünden anlaşılacağı üzere belediye, yetkileri belirli bir coğrafi alan ve hizmetlerle sınırlı olarak kamusal faaliyet gösteren, belde sakinlerinin mahalli müşterek nitelikteki ihtiyaçlarını gidermekle yükümlü ve görevli bir devlet organıdır. Dolayısıyla belediyelerin ilk görevi, mevzuatın kendisine verdiği yetki ve sorumluluklar dâhilinde kamusal faaliyetleri yerine getirmektir. Yukarıda yer alan Anayasa ve mevzuat hükümleri ile yapılan açıklamalar dikkate alındığında belediye, diğer özel hukuk tüzel kişilerinden ayrı olarak değerlendirilmesi gereken bir kamu tüzel kişisidir. Bu sebeplerle belediyeyi herhangi bir anonim şirketle bir tutmanın ve 6102 sayılı TTK’ da yer alan hükümlerin belediye ve anonim şirketler açısından aynı şekilde uygulanmasının hukuken ve mantıken mümkün değildir.

Çünkü kamu tüzel kişisi olması hasebiyle belediyeleri ilgilendiren ve işlemlerini düzenleyen birçok özel mevzuat bulunmaktadır. 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu da bunlardan birisi olup belediyelerinde kapsamında bulunduğu idarelerin gelir getirici nitelikteki ihale işlemlerini düzenlemektedir. İşletme hakkının kiralanması ve taşınmaz kiralamaları da idareler açısından gelir getirici nitelikte işlemler olup bu tür işlemlerin 2886 sayılı Kanun kapsamında üçüncü kişilere ihale yolu ile devredilmesi gerekir. 6102 sayılı TTK ’da bu tür hakların ayni sermaye olarak sermaye şirketine konulabilmesine cevaz verilmiş olması, belediyelerin 2886 sayılı Kanun kapsamında gerçekleştirmesi gereken bu işlemlerini 2886 sayılı Kanun kapsamı dışına çıkarmamaktadır. Tek başına 6102 sayılı Kanunun dikkate alınarak işletme hakkının kiralanması niteliğindeki işlemlerin sermaye artırımı yolu ile belediye şirketine devredilmesi, 2886 sayılı Devlet İhale Kanununun yok sayılması anlamına gelmektedir. Belediyeye gelir sağlayacak nitelikte olan işletme hakkının kiralanması işlemlerinin 2886 sayılı Kanun hükümleri doğrultusunda üçüncü kişilere ihale edilerek devredilmesi gerekmektedir."

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.