TÜRKİYE DE VE AVRUPA DA BEDEN EĞİTİMİ

Nesrin AKSOY

 

Koşmak zıplamak tırmanmak çocuğun içinde ki enerjinin düzenli düzensiz dışa vurumudur.

Oysa bunların ne anlama geldiğini okulun ilk yıllarında bilimsel anlamda çocuğa beden eğitimi derslerin de uygulamalı olarak aktarılır.

Uygulamalı dersler daha çok çocuğun bedenini kullanma, mekanik ve motorik becerilerini geliştirme, zaman ve alan algısı oluşturma ve de dayanıklılık, estetik, denge, sürat, gibi daha birçok özelliği bilimsel olarak ele almaktadır. Bu sayede bilinçli spor nedir nasıl yapılır nelere dikkat edilmeli konusu net anlaşılmış olur.

 

Sağlıklı yaşam,ömür boyu spor, beslenme alışkanlıkları gibi konulara girmeyeceğim..

Esas anlatmak istediğim çocukların pozitif bilimle sporu bir araya getirmesiyle oluşabilecek yapıdan söz etmek istiyorum.

 

Ülkemiz de beden eğitimi daha çok spor temalı olup spor bilinci üzerine yoğunlaşmıştır. Oysa bazı ülkelerde spora ek farklı öğretilerde eklenmiştir.  

Çoğu Avrupa ülkeleri beden eğitimi derslerin de o ülkenin ihtiyacı olan genel yaşam bilgilerini de çocuğa aktarır.

 

Hemen hemen bütün ülkeler için beden eğitiminin esas amacı öğrencilerin fiziksel, kişisel ve sosyal gelişimini desteklemektir. İrlanda, Kıbrıs ve Finlandiya’da sağlıklı bir yaşam tarzının desteklenmesinin altı çizilmiş, sağlık eğitimi başlı başına zorunlu bir ders olarak kabul edilmiştir. Beden eğitiminin öğrenme çıktıları ana amaçlarıyla yakından ilintilidir. Almanya, Portekiz, Birleşik Krallık ve İskandinav ülkelerinde beden eğitimine müfredatlar arası bir bakış söz konusudur. Böyle bir durumda, örnek vermek gerekirse, sosyal ve doğa bilimlerinin hususları beden eğitimi dersine de konu olmaktadır. Bu durumun tam tersi de söz konusu olup, derslerin birbirleriyle nasıl ilintili oldukları gösterilmektedir.

Bunları örneklemek gerekirse;

 

Çek Cumhuriyeti, Almanya ve Norveç’te yayalar ve bisiklet sürücüleri için trafik kuralları beden eğitimi programının da parçasıdır.

- İskandinav ülkeleri, beden eğitimi derslerinde öğrencilerin nasıl harita kullanacaklarını ve doğal ortama uyum sağlamalarına yardımcı olacak diğer yolları öğrendiklerini belirtmektedirler.

- Çek Cumhuriyeti, Yunanistan ve Polonya genç bireyleri Olimpiyat değerleri ve sembolleriyle aşina kılmanın önemini belirtirler.

- Slovenya’da beden eğitimi dışındaki derslerin öğretmenleri bazen derslerinde “sağlık için bir dakika” adı verilen kısa aralar vermeleri konusunda teşvik edilir. Bu kısa aralarda, öğrenciler motor faaliyetlerde bulunur ve bir süreliğine rahatlarlar. (Avrupa’daki Okullarda Beden Eğitimi ve Spor)

 

Görüldüğü üzere spor tek yönlü olmayıp çok yönlü yapılara entegre edilebilindiği sürece çocuklarımızın kazanımları daha fazla olacaktır.


 

Kaynak: Avrupa’daki Okullarda Beden Eğitimi ve Spor