1. YAZARLAR

  2. Nesrin AKSOY

  3. ŞOFÖR JARGONU
Nesrin AKSOY

Nesrin AKSOY

Köşe Yazarı
Yazarın Tüm Yazıları >

ŞOFÖR JARGONU

A+A-

Aylar boyu üzerinde çalıştığınız bir konu için şehir dışına çıkmak durumun da kalıyorsunuz. 

Emek verdiğiniz işinizi tamamlayıp iç huzurunuzla birlikte yaşadığınız şehre ( İstanbul) dönüyorsunuz.. Ve havalimanın da bir el hareketiyle yoldan geçen bir taksiyi durduruyorsunuz.

Gayet zarif bir şekilde taksici valizinizi alır ve kibar bir şekilde aracın bagajına yerleştirir.

Araca biner ve yolcuya dönüp nereye gideceğini sorar yolcu da gideceği yeri söyler.

Mesafe kısa olunca şoförün tepkileri de kabalaşır siniri bozulmuştur kısa mesafe olduğu için yolda sert hareketlerle hız sınırını aşıp sizi varacağınız noktaya getirir, fiş istersiniz sinirlenir 

doldurmaya tenezzül etmediği faturayı siz doldurun der uzatır. Üstüne şoför taksinin bagaj kapağı açık valizini kendin al der. Yolcu aylarca uğraş verip başarmanın haklı gururu içinde evine ulaşmaya çalışırken  bir taksi şoförünün tavırlarıyla şok bir halde taksiden inmesi içler acısı bir durum..

Bu sık yaşadığım ve muzdarip olduğum konuyu ele alarak şoförlük mesleğinin yurtdışın da nasıl yapıldığına dair küçük bir paylaşım da bulunmak istiyorum.

Almanya da taksi şoför ü olabilmek için; öncelikle „P-Schein“ da denilen bir „Personenbeförderungsschein“ yani „yolcu taşıma belgesi“ almak için ehliyet dairesine başvurması gerekiyor. 

 Ancak taksi ehliyetine başvurabilmek için bir başka temel koşul daha var. Normal polis sabıkasının yanı sıra, trafik suçlarının kaydedildiği Flensburg'ta da temiz bir sicil önem taşıyor. Bu şartları yerine getiren adaydan bedensel ve ruhsal olarak sağlıklı olduğunu ispat etmeleri için doktordan bilirkişi raporu isteniyor. Bu muayenede adayın bedensel ve ruhsal yetileri de ölçülerek yük ve insan taşımaya müsait olup olmadığı, yön bulma ve reaksiyon yeteneklerinin normal olup olmadığı ölçülerek sonuçlar Tüv Nord'a gönderiliyor. Bu muayenelerin bir parçası da göz muayenesi. Göz muayenesinde adayın görme durumu, varsa göz bozukluluğunun derecesi ve renk körü olup olmadığı tespit ediliyor.

Taksi şoför ü adayı yukarıda tüm koşulları yerine getirmesi halinde ve bilirkişi raporunun da pozitif olması halinde, yazılı ve sözlü olmak üzere bir imtihana tabi tutulmakta. Bu sınavda adaya temel bilgilerin yanı sıra çalışacağı bölgedeki adres ve sokak isimleri soruluyor. Bu sınavı da geçen aday taksi ehliyeti almaya hak kazanıyor. Ancak taksi ehliyeti ilk etapta sadece 5 yıllığına verilmekte. 5 sene sonunda taksi şoförü uzatma talebiyle başvurmakta ve koşulları yerine getirmeye devam edip etmediği yeniden kontrol edilmekte.* (Almanya Bülteni)

 Almanya da durum bu, peki Londra da?

Londrada’da   bare bir işim olsun değip taksi şoförü olamıyorsunuz maalesef, yine Almanya da olduğu gibi kendi prosedürleriyle taksi şoförü mesleğini kurumsal yapılara oturtup güvenli hale getirilmiştir. Nedir bunlar ? 

İlk olarak ‘The Knowledge’ (Bilgi) isimli kitabı alıp (Londra sokakları ve taksiciliğe dair tüm bilgileri içermektedir ) ezberlenerek sınava girilir.

Londra şehrin de taksicilerin hedefi . Özellikle  ‘black cab’ diye adlandırılan siyah taksilerin şoförü olabilmek, bir black cab şoförü. Sırf siyah taksi şoförlüğü yapabilmek için Londra’nın binlerce sokağını, yolunu, caddesini yönünü ezberlemeye yıllarını vermektedir. Ayrıca verilen her adrese gitmek zorundalar.

Peki ülkemiz de taksi şoförü olmak için herhangi bir uygulama var mı?  

Birlikte bakalım;

Ülkemiz de taksi şoförü olmak için ehliyetinizin olması yeterli ayrı bir özellik aranmamaktadır.

Önceki ve Sonraki Yazılar