2-5 yaş grubu çocukları ekrandan uzak tutun

2-5 yaş grubu çocukları ekrandan uzak tutun

Baykara, özellikle 2-5 yaş grubu çocuklarda, cep telefonu ve tablet kullanımının (yemek yerken, oyalanmak ya da başka amaçlarla) sosyal dikkat ve ifade edici dil gelişimine olumsuz etkide bulunduğunu bildirdi.

Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Burak Baykara, özellikle 2-5 yaş grubu çocuklarda, cep telefonu ve tablet kullanımının (yemek yerken, oyalanmak ya da başka amaçlarla) sosyal dikkat ve ifade edici dil gelişimine olumsuz etkide bulunduğunu bildirdi. 

Bu nedenle, 2-5 yaş grubuna, mümkün olduğunca ebeveynlerin bu tür elektronik cihazları vermemesini önerdi. Daha büyük çocuklar için de; birer saatlik seanslarla olmak üzere, günde iki saatten fazla kullanılmamasını önerdi.

Teknoloji ile birlikte internet bağımlılığı da sigara ve uyuşturucu bağımlılığı gibi giderek insanlığın büyük sorunları arasında yer almaya başladı. İnternet bağımlılığı, siber cinsellik, elektronik alışveriş bağımlılığı, sosyal medya ve oyun bağımlılığı gibi alanları içermektedir. Bu başlıkların her birinin bağımlılık olarak kabul edilebildiğini belirten Doç. Dr.Burak Baykara: “İnternette geçirilen süre, kişiler farkında olmadan gittikçe daha artmaktadır. Bu durum zamanla ekran bağımlılığına dönüşmektedir. Öyle ki; kişi uyanık kaldığı her saati bilgisayar başında geçirmeye başlıyor. Bu yüzden de günlük işlerini ve hayatını aksatmaya başlıyor. Özellikle çocuklarda, uyumsuzluk, okula geç kalma, ödevlerin yapılmaması; yetişkinlerde ise, işe geç kalma, sosyal ilişkilerde azalma gibi durumlar meydana geliyor. İnternete girmediği ve oyun oynamadığı zamanlarda kişi mutsuz ve huzursuz oluyor” dedi. Özellikle çocukların bu konuda çok duyarlı olduklarını belirten Doç.Dr. Baykara çocuklarda ve yetişkin bireylerde yaşanan olumsuzlukları şöyle anlattı:

“Ekran bağımlığında dikkat eksikliği çok fazla oluyor. İnternet oyunları, hazza yönelik, anlık dikkati geliştiriyor ancak, hazla ilişkili olmayan, öğrenmeye yönelik akademik beceriler için gerekli olan dikkat sistemi olumsuz etkileniyor. 10 dakika derste kalmaya tahammül edemiyor. Ama yorulmadan 10 saat bu oyunları oynayabiliyor. Ayrıca bu çocukların sosyal işlevleri bozulabiliyor. Arkadaşlık kurmaları zorlaşıyor, sosyal kaygı kolaylıkla gelişebiliyor.

Otistik belirtileri olan çocuklarda da, ekran, sosyal dikkati olumsuz etkilemektedir. Ekran maruziyeti, doğrudan otistik belirtilere yol açmıyor ama ekran sosyal dikkat ve iletişimi olumsuz etkiliyor.

Kesinlikle ekran bağımlılığı için farkında olmak, farkındalık yaratmak şart. Aileler çocuğun gününü planlamalı, 2 saatten fazla bilgisayar başında vakit geçirmesine engel olmalı. Bir saatlik ekran aktivitesinden sonra da mutlaka en az yarım saat ara verilerek spor, kitap okuma, dış mekân aktivitesi gibi aktivitelere yönlendirilmesi sağlanmalı. Okul çağında tamamen yoksun bırakmak da önerilmiyor, çünkü yoksunluk belirtilerinin artmasına sebep olabiliriz.

Aileler için de en önemli konulardan biri de özellikle uyku saati. Çocuklarda uyku saatinden en az 45 dakika önce ekran maruziyetinin sonlandırılması gerekiyor. çünkü ekran uykuya dalmayı zorlaştırıyor ve uyku kalitesini olumsuz etkiliyor.

İnternet hayatımızı çok kolaylaştırdı ama büyük küçük herkes için, interneti kullanırken kural getirilmesi şart. Unutmamak gerekir ki; eğer çok fazla zaman tüketiyor ve günlük görevleri aksatıyorsa, keyif veren her şeyin bağımlılığı olabilir. “

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.