Pınar Yeşiltay Sevim

Pınar Yeşiltay Sevim

DAHİLER NEDEN DAHİLER?

“Yetişkinler için bir eğlence, boş zaman etkinliği olan “Oyun”, ünlü Fransız yazar Montaigne göre, çocukların en gerçek uğraşıdır. Okul öncesi dönemi çocuklar için ise hayatı öğrenme aracıdır.”

basliksiz-1-087.jpg

Çocuklar oyun aracılığı ile keşfeder, öğrenir ve sosyalleşerek toplumsal hayata katılırlar. Bir çok deneyimin ana kaynağı oyundur. Oyun aracılığı ile çocuk karar verme becerisi, dengede kalma becerisi, dikkat toplama ve odaklanma becerisi, akılda tutma hafıza becerileri, kavrama uygulama becerileri ve akıl yürütmeyi öğrenir. Böylece zihinsel yeterlilik  sağlar ve gelişimini tamamlar.

Yakın zamanda Türk Zeka Vakfı Formatörlerinden Eğitimci Sadık Arslan ile yaptığım canlı röportajda hocamızın da belirttiği gibi aslında halk arasında akıl, zeka olarak vurguladığımız (çoklukla karıştırılmakta olup birbirinden farklı kavramlardır) gelişimin erken çocukluk dönemi dediğimiz 3-6 yaş arasında zirveye ulaştığını ve neredeyse yüzde 80 oranında sn şeklini aldığını belirtti. Bu da demek oluyor ki akademik anlamda başarılı, zekasını doğru yönlendirebilen bir çocuk yetiştirmek için öncelikle 3-6 yaş döneminde iken çocuklarımıza ayrıca özen göstereceğiz. 

Peki bu dönemde neler yapılabilir;

Mümkün ise çocuk nitelikli bir okul öncesi kuruma gönderilmeli,

Ebeveynler çocukları ile mutlaka oynamalı, Oynarken belli kazanımlara dikkat etmeliler. Örneğin renkleri sayarken bunu oyunlaştırmalı evdeki malzemelerle görselleştirmeliler (Bunun için fasulye vb kullanılarak ekonomik olarak halledilebilir)

Çocuklarla çalışırken ve oyun geliştirirken mutlaka geliştirici kaynaklardan destek alınmalı, (ilgili kaynak önerileri ekte verilecektir)

Kutu oyunlarına daha bu dönemde başlanmalı, çocuğun yanlış yapmasına izin verilmeli ve istikrarlı bir şekilde oynanmaya devam edilmeli. Böylece göreceksiniz ki bir oyunda 40 saniyede başarı sağlayan çocuğunuz ilerleyen zamanlarda 10 saniyede başarıya ulaşmaya başlayacak.

Çocuklara bu dönemde ileriye doğru ve geriye doğru 20 ye kadar sayma öğretilmeli. Oyunlaştırarak çocuğun sayıyı hem söylemesi hem de yazılı halini tanıması sağlanmalı,

Kanki sayılar olarak tanımlanabilecek birbirini 10 a ve 20 ye tamamlayan sayılar pekiştirilmeli. (Örneğin 5 in kankisi 5, 7 bin kankisi 3 ise 3 ün kankisi de 7 vb)

İkiz sayılar tanımlanmalı. 

e8515aa2-9c78-4990-a815-298f7a631c69.jpg

Toplamaya giriş yapılarak objeler birer birer arttırılarak öğretilebilir.

Aşağıda örnekleri verilen kutu oyunları temin edilerek evde ailece oynanmalı,

Dikkat Setleri alınarak dikkat çalışmaları yapılmalı.

Böylece çocuğunuzla hem nitelikli vakit geçirmiş, hem oyun oynamış hem de akademik zekasına katkı sağlamış olacaksınız. Çocuğunuz okula başladığında adaptasyonda zorlanmadığı gibi alt yapısı hazır olacağı için başarı oranı artacaktır.

36386518-48b0-4e6c-b8e2-0ec35f10b1fc.jpg4fca8d62-991e-4b61-a3d9-99a88c076d39.jpg

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.