1. YAZARLAR

  2. Ömer Oktay Bal

  3. Data Mining Nedir? (Veri Madenciliği)
Ömer Oktay Bal

Ömer Oktay Bal

Köşe Yazarı
Yazarın Tüm Yazıları >

Data Mining Nedir? (Veri Madenciliği)

A+A-

Çok büyük yapıda şirketlerin büyük bir bilgi havuzu içerisinde toplanan verileri ayrıştırması ve işine en çok yarayacak olanları bir araya getirmesi olayına data mining denir. Veri madenciliği ismi; toplanan bilgilerin aynı bir madende toplanan taşlar arasından kıymetli olanının ayrılması işlemine benzemesinden gelmektedir.

Bilgi, çok yönlüdür ancak şirketler sadece işlerine en çok yarayacak bilgiyi isterler. İşte burada ciddi çalışmalar sonucu lazım gelen veriler bir araya toplanarak işlenir ve şirket datasına aktarılır. Sadece sahip olunan değil dışarıdan eklenecek her bilgi işlenmek için adaydır.
Daha basit ifade ile;

Data mining; şirketlerde ya da büyük çaplı işletmelerin tamamında yer alan geniş kapsamlı yazılım sistemleri üzerinden ihtiyaç duyulan veriye ulaşılması işlemidir. Hedef en doğru bilgi ile en iyi konuma gelebilmektir.

Veri madenciliği söz konusu olduğunda milyonlarca çeşit bilgi üzerinde çalışma akla gelmektedir. Burada temel maksat, bu yapılarda karar destek sistemlerinin ihtiyaç duyduğu bilgiye ulaşmak amacı ile çeşitli yöntem ve araçlar kullanılarak meydana getirilmesidir.

C:\Users\Talha\Desktop\data-mining-850x400.jpg

Data Mining Hangi Alanlarda Kullanılır?

Veri madenciliği, günümüzde neredeyse her alanda kullanılmaktadır. Özellikle internet kullanımı ve elektronik kullanımının olduğu her yerde veri madenciliği çalışır. İnternet üzerinde pazarın canlılığında müşterilerin potansiyeline kadar nabzı yoklayan ciddi bir unsurdur.

 Kullanıcıların en çok tıkladığı sayfalardan, alışverişte alışkanlıklarına, en çok tercih edilenlerin tespitine kadar bir çok konuda kişilere ait veriler tespit edilir ve bu kapsamda işlenir. İşlenen bu veriler şirketlerin bünyesinde ileriye dönük plan geliştirme maddelerinden birisi olarak yerini alır. 

Özellikle pazarlama alanında kişilerin yaş, cinsiyet, eğitim durumu,medeni hali, bölgesel ve kültürel yapılarına göre çeşitli değerlendirmelerin ortaya konulması ve pazarlama stratejisi olarak yer alması günümüzde şirketlerin en çok önemsediği kriterlerin ilki olmuştur. Veri madenciliği ile gizliden yoklanan nabızlar ile her sektör kendince bir pazarlama stratejisi ortaya koymaktadır.

Burada amaç, kişilerin bilgi ve tercihlerine göre satış tekniklerinin geliştirilmesi ve daha büyük kitlelere isabetli şekilde hitap edilerek, büyük ölçekli beğeni sağlanılmasıdır. Böylelikle satış hedefleri on ikiden isabet alınır.

C:\Users\Talha\Desktop\data-mining-tools.png

Süreç Nasıl İşler?

Data mining’ te önemli olan işlenecek verinin büyüklüğü ve yapılacak işlemin uzunluğudur. Bu durumda süre şu şekilde yönetilir:

  • Veri haznesi güvenli şekilde elde edilir.
  • Veriler temizlenir. (Smoothing)
  • Temizlenen veriler bütünleştirilir(damy optimization) ve indirgenir. 
  • Daha sonra bu veriler dönüştürülür. (normalization)
  • Veri madenciliğinde kullanılan algoritmalar uygulanılır.
  • Çıkan sonuçlar yazılım dillerine göre test aşamasına alınır ve eğitime alınır.
  • Son olarak çıkan sonuçlar değerlendirilir ve sunuma hazırdır.
Önceki ve Sonraki Yazılar