1. YAZARLAR

  2. Serap Yenici

  3. Kahkahalarla gelen sağlık
Serap Yenici

Serap Yenici

Yazarın Tüm Yazıları >

Kahkahalarla gelen sağlık

A+A-

Geçtiğimiz günlerde davetli olduğum bir organizasyonda, ilginç bir deneyim yaşadım. Kahkaha yogası ve kahkahalarıyla kahkaha attıran kadın Esin Karabağ ile tanıştım. İlginç ve keyifli bir deneyimdi. Rahatlamış ve o anda tanıştığınız kişilerle bol kahkaha atmış olarak ayrılıyorsunuz oradan. Gülmek hatta içten kahkahalarla gülmek kadar güzel bir şey  var mı? Gülmek icin sebepler yaratmalıyız kendimize enerjimiz nasıl yükseliyor farketmeliyiz.
Bu deneyim sonrasında Esin Karabağ ile kahkaha yogası üzerine keyifli bir sohbet gerçekleştirdim..Sizler de biraz kahkaha yogası hakkında bilgi sahibi olun istedim.

Serap Yenici; Çocukken de hep gülermiydiniz?

Esin Karabağ; Evet, ben hep güler yüzlü biriydim. Gülmeyi, insanları mutlu etmeyi severdim. Hatta babamın bir sözü aklımda hala. Bana bir gün “acaba 2 dakika konuşmadan ve gülmeden durabilir misin merak ediyorum”  demişti. Genel olarak beni yakından tanıyan kişilerce güler yüzlü, sıcak, sevecen, pozitif biri olarak tanımlanırım. 

Serap Yenici; İlk kahkaha yogasıyla tanışmanız ne zaman?

Esin Karabağ; Üniversiteden bir arkadaşımın Kahkaha Klübü vardı. Ve bu konuda eğitimler de veriyordu. Bir akşam üniversiteden arkadaşlar grubuna özel bir kahkaha yogası günü organize etti. Kendimi stresli hissettiğimin bir günün akşamıydı. Kahkaha egzersizleri ile o kadar mutlu oldum, o kadar hızlı duygu durumum değişti ki,  gülmeyi çok seven ben için kendimi bulduğum, ruhsal ve fiziksel anlamda rahatladığım bir aktivite olmuştu. O an karar verdim, ben bu işi öğrenip yapmalıyım diye. Ayrıca diğer arkadaşlarımın da beni teşvik eden yorumları olmuştu. İşte 2016 yılında ilk kahkaha yogası deneyimim sonrası ilk fırsatta 2017 yılında “Kahkaha Yogası Liderlik “ eğitim programına katılarak uluslararası geçerlilikte uygulayıcı sertifikasına sahip oldum. Bu benim ilk kahkaha yogası deneyimim sonunda çektiğim kahkaha selfisi. Hayatımda hiç bu kadar ışıldayan parıldayan, bu kadar içten gülümsemeli bir fotoğrafım o andan önce olmamıştı. Hakikaten kahkaha insanı parlatıyor. 

0,,,-001.jpg

Serap Yenici; Hayatınızda neleri değiştirdi?

Esin Karabağ; Kahkaha yogası hayata daha pozitif bir bakış açısı sağlarken, stres oluşturan olaylara karşı da daha sakin ve kontrollü olmanızı sağlıyor. Duygu değişimlerinde duygularımı olumlu yönde dengeye oturtmamda çok faydalı oldu. Duygusal anlamda yükseldiğim zamanlarda nefes çalışması yapmak, güldüğümüz anları hatırlamak duygu durumu değişimi sağladığı gibi kahkaha yogası egzersizleri ve kahkaha meditasyonu ile de günlük hayatın zorluklarını daha güçlü ve rahat karşılamayı, anda ve akışta olmayı sağladı. Bu da sorunları atlatacak, çözüme ulaştıracak farklı yol ve yöntemleri keşfetmeyi kolaylaştırdı. 2018 yılında emekli olarak çalıştığım bankadan ayrıldım ve hayat amacımı “insanların  mutluluğuna katkı sağlamak, gülümsemesinin nedeni olmak” olarak belirledim. Mastercamp ICF onaylı Eğitmenlik Danışmanlık programını bitirdim ve kahkaha yogası egzersizleri ile de bütünleştirdiğim “Mutluluk Cambazı-Mutluluk Dengesi Yöntemleri” seminerini tasarladım ve seminerler vermeye başladım. Aynı zamanda kahkahanın şifasının daha fazla insan ve kuruma ulaşması amacıyla “Kahkaha Yogası Eğitmenlik Eğitimi”ni tamamladım ve kahkaha egzersizlerini uygulayacak liderleri yetiştirebileceğim bir imkana sahip oldum. Kısaca hayatımda finans/yatırım  piyasasından mutluluk diyarına doğru bir değişim oldu. Ve tabi özümle buluştum, bu şekilde kendimi gerçekleştiriyorum.

Serap Yenici; Gülmek neleri degiştirebilir?

Esin Karabağ; Gülmenin ruhen ve bedenen şifalandırıcı, insana iyi gelen birçok etkisi bulunuyor. Kahkaha Yogası da gülmenin iyileştirici etkileri üzerindeki bilimsel çalışmalardan etkilenen Hintli Tıp Doktoru Madan Kataria tarafından 1995 tarihinde keşfedilmiştir. Diyafram nefesi ile yapılan kahkaha egzersizleri çocuksu oyunbazlıklar ve hayatın içinden durum canlandırmaları ile oluşturulmaktadır. Kahkaha, stresi boşaltmanın en hızlı ve eğlenceli yolur. Zihini durdurup, anda kalmayı sağlıyor. 

Beden strese girdiğinde; gözler büyür, sindirim yavaşlar ya da durur, damarlar daralır, nefes hızlanır kesilir gibi olur, kaslar çok gerilir. Uzun sürmesi durumunda önce fiziksel sonra duygusal ve ruhsal bir takım sorunlara neden olabilir. Bedenin bir şekilde rahatlatılması gerekir. Diyafram nefesi ile yapılan kahkaha egzersizleri bedeni rahatlatıp, mutluluk hormonlarının salgısını artırarak duygu durumunu yükseltir. Kahkaha egzersizleri ve nefesin birlikte kullanılması bedene ve beyine daha fazla oksijen gitmesini sağlayarak daha enerjik hissetmemizi sağlar. Diğer taraftan vücuda daha fazla oksijen girişi nedeniyle bedeni kötü hücrelere karşı koruyucu özelliği bulunmaktadır. Çünkü kanser hücreleri oksijeni sevmez. Kahkaha kötü hücreleri yok eden T hücrelerinin üretimini sağlayan timüs bezini de harekete geçirir. Mutluluk hormonlarından özellikle ağrı eşiğini yükselten, stres ve öfke duygularını azaltan  endorfin ile yaşamdan haz ve keyif duygusunu artıran seretonin salgısını artırır. Strese bağlı tüm hastalıkların. (kalp-damar, solunum yolları hastalıkları, diyabet, kanser, yorgunluk, anksiyete ve panik atak, depresyon, uyku bozuklukları, baş ağrısı, migren gibi) tedavisinde destek uygulama olarak önerilmektedir.

Grup içinde yaptığımız egzersizler ise daha özgüvenli olarak, uyumlu ve dengeli, güçlü iyi ilişkiler kurmamızı sağlar, sosyalleşmemiz artırır. Enerjiyi yükselttiğinden daha çözüm odaklı, üretken ve verimli oluruz. Kurumlarda uygulandığında yaratıcılığı ve takım ruhunu geliştirir. Birlikte gülen insanlar, birlikte güzel işler başarırılar. 

Bilimsel olarak kahkahanın sağlığa faydalarından yararlanmak için kahkahanın en az 15-20 dk sürmesi gerekmektedir. Kahkaha egzersizleri ile bu süreyi istediğimiz kadar uzatmamız mümkündür.  Gülmek için espri anlayışına gerek olmadığı gibi kahkaha egzersizleri ile gülecek halimiz yokken, mutsuzken de gülebiliriz. 1984’te Psikolog William James olumlu-olumsuz her duygunun beden tarafından ayna gibi yansıtıldığını buldu. Bu durum çift taraflı çalışmaktadır. Yani bedende canlandırılan her duygusal davranış da ruhsal durumu değiştirmektedir. Belli bir süre tekrarlanan beden hareketlerine karşı zamanla zihin cevap vermeye başlar. Kahkaha Yogası yaparken başlangıçta “mış” gibi yapıp mutluluğu taklit etsek de tekrarlanan egzersizler zamanla beden yolu ile zihni eğiterek gülmeyi öğrenmemizi sağlıyor, duygu durumumuzu değiştiriyor. Yani, hareket duygu getiriyor. 

Beyin çalışma prensipleri gereği gerçek kahkaha ile sahte kahkahayı ayırt edemediğinden atılan kahkahaların fizyolojik ve psikolojik etkisi aynı oluyor. Kahkaha, grup içinde göz teması kurularak yapılan egzersizler, grup sinerjisi ve “ aynalama” etkisiyle kısa sürede grubun geneline yayılır. Çünkü kahkaha virüsü bulaşıcıdır. Bu nedenle mutlu olmanın en kısa yolu mutlu insanlarla beraber olmaktır. Amerikalı psikolog ve filozof William James: “Mutlu olduğumuz için gülmüyoruz, güldüğümüz için mutlu oluyoruz.” diyor. Gülümseyen birine kimse kayıtsız kalmaz. Gülmek, kapıları açan en güzel anahtardır. Siz dünyaya güldüğünüzde dünya da size gülecektir!

Serap Yenici; Genel katılımcı yorumları nasıl?

Esin Karabağ; Kahkaha yogası egzersizlerine başlamadan önce katılımcıların duygu durumlarını ve beklentilerini sorarım ki egzersizler sonrası nasıl değiştiğini hep beraber keşfedelim.  Genelde gülmek için ya da meraktan geliyorlar ilk gelişlerinde. Egzersizler sırasında içimizdeki neşeyi ortaya çıkaracak hemen her aktiviteyi yapıyoruz: Şarkı, dans, çocuksu oyunlar ve tabii ki kahkaha. Keyifli ve eğlenceli geçen egzersizler sonunda nefes çalışması ile rahatlıyoruz. Genel anlamda hemen her katılımcı kendini rahatlatmış, duygu durumu yükselmiş, enerjik ve mutlu hissediyor. Yüz ifadelerinden de bu değişimi görebiliyoruz. Birkaç geri bildirimden bahsedecek olursam, “hayatımda hiç bu kadar gülmemiştim” diyenler çok oluyor. Bir katılımcım “siz bizi güldürdünüz Allah da sizi güldürsün” demişti, çok hoşuma gitmişti. Başka bir katılımcım “kendimi pilates yapmış gibi hissediyorum” demişti. Bir diğeri hayatında ilk defa kahkaha attığını söylemişti. Yeni işe başlamış, öfkeli yöneticisi yüzünden çok gerildiğini söyleyen bir katılımcım ise egzersizler sonunda ” işte tam da ihtiyacım olan buydu” ifadesini kullanmıştı. 

Kahkaha egzersizleri sonunda “kahkaha selfisi” çektiriyorum hatıra kalsın, ne kadar güzel güldüklerini, gülünce yüz ifadelerinin ne kadar ışıldadığını görsünler ve gülmeyi hatırlasınlar diye. Bu fotoğraf karelerini sosyal medya hesaplarında “makyajsız ve filtresiz” diye paylaşanlar oldu. Bu paylaşımlar da çok hoşuma gidiyor. Ben katılımcılarıma kahkahamı veriyorum mutlu olsunlar, kahkahanın şifasından yararlansınlar diye. Sonunda onların ışıldayan gözleri, parlayan yüzleri, güzel hisleri ve bunları ifade eden sözcükleri ruhumu besliyor. Bu da hayat amacımı gerçekleştirme yolunda önemli bir mutluluk ve motivasyon kaynağı. 

whatsapp-image-2020-01-30-at-13.53.56.jpeg

 Serap Yenici; Kahkahalarınızdan dolayı başınıza gelen ilginç bir olay varmı?

Esin Karabağ; Şu ana kadar başıma gelen ilginç bir durum olmadı. Ancak bir anımı paylaşayım. Kahkaha Eğitmenlik Eğitimi sonrası bazı egzersizlerimiz var günlük yapmamız gereken. Bunlardan biri de 1 dakikalık kahkaha meditasyonu yapmak. Bir gün eğitim için Bursa’ya gidiyordum. Bursa Otogar’da bir bankta oturmuş beni alacak arkadaşımı bekliyordum. Dedim ki beklerken kahkaha meditasyonunu yapayım. Merak da ediyorum acaba görenler duyanlar ne tepki verecekler diye…Cep telefonunu aldım, sanki görüntülü konuşma yapıyormuşum gibi kahkaha atmaya başladım. 2 dk boyunca güldüm ama sağımda solumda banklarda insanlar olsa bile kimse dönüp bakmadı, herhangi bir şey de demedi. Bu benim için ilginç bir deneyimdi. 

Serap Yenici; Sizinle buluşup kahkaha atmak için nasıl ulaşabiliyorlar?

Esin Karabağ; Bana instagram hesaplarım üzerinden ulaşabilirler ve mesaj atarak iletişim kurabilirler. Instagramda iki hesabım var: “mutlulukcambazi” ve “esinkarabag”

Kahkaha yogası bireysel uygulamalar dışında ; 

•    Kurumsal şirketlerde stres yönetimi için çalışanlara,  
•    Odaklanmayı yaratıcılığı tetiklediği için sınav öncesi ve ödev yaparken okullarda çocuklara,  
•    Hastanelerde doktorlarının izni ile zorlu hastalıklarla mücadele eden özel hastalara, 
•    Huzur evlerinde yaşlılara, 
•    Sporculara, sanatçılara, engellilere, 
•    Kısaca, sınav ve hedef baskısı altında olanlara, performans ve yaratıcılık gerektiren işlerle uğraşanlara, yoğun stres altında çalışan, ruhsal ve fiziksel sağlık sorunu yaşayan kişilere uygulanabilir. 

Diğer taraftan kahkahanın şifasından daha fazla kişinin faydalanabilmesi için konuya bireysel uygu duyanlar dışında hemşireler, doktorlar, sağlık çalışanları, öğretmenler, kurumsal ve bireysel eğitmenlik, danışmanlık, koçluk işi ile uğraşanlar, psikologlar, psikiyatrlar, antrenörler, sporcular, spor koçları, turizmciler, satış yöneticileri, insan kaynakları yöneticileri, ekip liderleri, stresi yoğun işlerde çalışanlar, performans gerektiren işlerle uğraşanlar, bir Kahkaha Yogası Eğitmeni tarafından düzenlenecek 2 günlük “Kahkaha Yogası Uluslararası Liderlik Sertifika Programı”na katılıp kahkaha yogası lideri olabilirler.  Harika kahkasıyla kahkaha attiran kadın teşekkürler...

Önceki ve Sonraki Yazılar